Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  فرش گليم آشپزخانه فرش گليم آشپزخانه

اخبار ایران و جهان در حوزه فرش و گلیم

چگونه تعداد شانه واقعي در فرش را مشخص كنيم

كدام يك از هتلهاي كرمانشاه در نزديكي جاذبههاي گردشگري است؟ با اتكاء با آنچه در اين نوشتار مورد بحث قرار گرفت روشن گرديد كه شهر سلطانيه در برهۀ خاصي از تاريخ كشور بنا به مقتضيات زمان خود به دلايلي نظيرِ شرايط اقليمي مساعد و متناسب با زادگاه ايلخانان، ظرفيت و سابقۀ سكونت، قرارگيري در مسير جادۀ ابريشم، نزديكي به پايتخت قبلي ايلخانان، قابليت كنترل عراق عجم و به­ويژه شيعيان، ثبات سياسي و اقتصادي كشور، رقابت­هاي بزرگان كشور در ايجاد مستحدثات وقفي، آرزوي ارغون براي ساخت شهري كه شاه بلاد جهان باشد و انگيزه­هاي معنوي چون «حكمت و خواست خداوند» به عنوان پايتخت ايران طلوع كرد.

در سلطانيه كارخانه­اي به نام فردوس ايجاد شد و چهار هزار نفر صناع بديع صنعت حرف با اهل و سكن از بغداد بر سبيل طوع رغبت به آنجا نقل فرمود» (وصاف 1338: 541). بدين­ترتيب، در اندك­زماني سيل صنعتگران و هنرمندان به سلطانيه روان شد و در اثر شدت هجوم، همت و كوشش آنها، بهترين صنايع در اين پايتخت ايجاد شد و هنرهاي تلفيقي و صنايع ظريفه از دست صنعتگران چيني و ايراني به وجود آمد (بياني 1382: 327) و اين شهر به گونه­اي پيش رفت كه به سهولت با بغداد رقابت مي­نمود.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/2/17 ساعت: ۱۵ توسط:fringing-rug-tabriz :